Testar Lightroom

Det var ju kul detta! Roligt också att man kan ladda ner en hel massa snygga presets (är väl motsvarigheten av photoshops actions) så man kan fixa snygga pics även när man är lat/inte kan ett skvatt om hur man får fram coola effekter. 
Jag kan efter ett tag konstatera att jag förstår att Lightroom kostar tusenlappen. Okej, det kunde ha varit billigare men det är ju Adobe, så. Men möjligheterna är bra så mycket fler än i mitt stackars Paint shop pro, även om man basically kan få till samma effekter så kan man absolut finlira mer i Lightroom, och ta effekterna och redigeringarna ett steg längre. Plus det "lilla" faktumet då att man kan öppna och redigera RAW-filer i Lightroom. 
 
Så nu lite testbilder. Först ett par med gratis presets som jag laddade ner, från Presetlove och  Free Lightroom Presets. Som sagt, finns hur mycket gratis som helst att ladda ner, och man kan ju även göra sina egna och använda som standard om man vill köra genomgående samma stil på alla bilder. 
 
Före:
 
Efter:
 
Hur snyggt?
 
En halvdassig bild tagen någonstans i Europa.. (och jag såg sedan att jag sparat och lagt in fel "före"-bild, men som ni ser så är det samma väg bara en liten bit innan så i stort sett samma i alla fall, sorry):
 
Med en färdig preset:
 
Älskar't! Testade även egna redigeringar såklart, och även om jag är nybörjare som tusan så tycker jag att det gick att få till lite fräscha toner..
 
Före:
 
Efter:
 
Fräschare och tydligare, men ändå inte direkt en ren och skär "effekt" i ordets bemärkelse.. Mer en subtil redigering.
 
Hur som. Jag älskar Lightroom. There, I said it. Jag nöjer mig än med att fota i .jpeg eftersom mitt canon program inte vill fungera och jag ändå inte kan köpa Lightroom än (och PSP funkar inte med RAW, buu), men jag förstår nu definitivt tjusningen med att fotografera i RAW och varför man slänger en tusing för ett program. Mitt kostade ändå 600 spänn men det var det verkligen värt. Har använt det så otroligt mycket. 
Men, om jag så småningom God willing pluggar foto så behöver jag ovannämnda program för att hänga med i kursen, jag kan ju knappast kräva att bli undantagen kursens krav, liksom. Så då har jag en ursäkt att spendera sagda pengar, lol.
Ack ja, annat var det då man pluggade foto & mörkrum... :P Fast ändå enklare och billigare än all utrustning som skulle krävas för det! :)
 
Ladda ner testversioner av Lightroom (och annat kul) här!
Foto, Tips | |
Upp