Anonyma Överätare

 
Det är sorgligt så lite information det finns på svenska om tvångsmässigt ätande. På engelska finns en outtömlig källa av hemsidor, böcker och forum, på svenska nix. Jo, wikipedia har en kortfattad sida.. och så hittade jag Anonyma Överätare också idag.
 
Såhär står det på deras hemsida:

OA – Anonyma Överätare erbjuder ett program för tillfrisknande från tvångsmässigt ätande, med hjälp av OA:s tolv steg och tolv traditioner.

Alla som äter tvångsmässigt är välkomna, det vill säga överätare, underätare, hetsätare, bulimiker mm. Tvångsmässig kan man vara även om man är normalviktig, tycker att man ”bara tröstäter” eller identifierar sig som anorektiker/lider av anorexia.

Möten över hela världen och andra verktyg ger oss en gemenskap som bygger på erfarenhet, styrka och hopp, där medlemmar respekterar varandras anonymitet. OA har inga inträden eller avgifter; det är självförsörjande genom medlemmars frivilliga bidrag.

OA handlar inte bara om att gå upp, ned eller bibehålla sin vikt, ej heller om fetma eller dieter. OA koncentrerar sig på fysiskt, känslomässigt och andligt välmående. OA är inte en religiös organisation och främjar ingen speciell diet. Om du vill sluta äta tvångsmässigt – välkommen till Anonyma Överätare.

Jag har själv inte testat det här men är man en sådan som gillar möten och att få ha stöd omkring sig IRL så kanske detta kan vara värt att testa? Det är ju gratis och man kan alltid välja att sluta om man känner att det inte passar en. 

Om inte annat så finns säkert behandlingsmöjligheter inom vården, så kanske kan vara värt att börja där om du känner att du behöver hjälp.

Tvångsmässigt överätande | |
#1 - - SKRIVDIVAN:

Jag hade svåra problem med överätning och hetsätning under många år. Jag testade även OA-möten. Dock blev den stora vändpunkten för mig när jag skrev in mig på en ätstörningsklinik. Lärde mig hur livsviktigt det är att äta regelbundet 5-6 gånger om dagen. Ordentliga måltider. Då slapp jag hetsäta sen när kvällen/natten smög sig på. Helt magiskt när jag tänker på det hur snabbt det faktiskt vände, jag behövde bara få rätt verktyg från rätt personer. KRAM

Svar: Har läst mycket sista tiden om hur många av oss som överäter/tröstäter som faktiskt äter alldeles för lite rejäl mat och att kroppen/hjärnan då säger ifrån och det går överstyr. Mitt problem startade med sjuka bantningskurer så det ligger nog något i det. Skönt att du fick hjälp :) Kram
Lillan E

Upp