God morgon!

 
Jag hade en inte så värst fantastisk dag igår ur näringsperspektiv men det är okej. Jag lär mig hela tiden och jag kan säga att jag har aldrig haft så många aha-upplevelser som jag haft sedan jag kom i kontakt med Lean Habits och framför allt sedan jag började deras online program. 
Jag uppskattar att jag kan ha en dag sådär som inte blir som jag tänkt, utan att hata mig själv. Den dagen var också ett steg påväg till målet. Så kan man ju inte tänka om en viss vikt är ens enda mål. Men det har jag ju som sagt sopat undan. 
 
En sak jag lagt märke till är hur extremt mycket lättare det är att bli - och hålla sig - mätt på näringsrik, hemlagad mat, jämfört med sött, snabbmat och snabba kolhydrater som t ex vit pasta. Jag är tvärt emot att stämpla sådant som "dåligt" eller "skräpmat", men det ÄR svårt att hålla kalorimängden på en normal nivå när ens mat till stor del består av sådant. Väldigt svårt, skulle jag vilja påstå. Så även fast en kalori i sig bara är en kalori så känns de olika i kroppen beroende på vart den kalorien kommer ifrån. 
 
En annan sak som det förstör är ens hunger - och mättnadskänslor. Det är ju grejen med Lean Habits att man ska lära sig att äta 3-4 gånger om dagen (det där rådet med att äta många små måltider är förlegat) och lära känna sin kropp och dess signaler, vilket blir kvaddat när man äter typ massor med socker och snabbmat. Jag kan t ex äta en hel proppad tallrik med pasta och magen kurrar igen efter 2 timmar. Äter jag en tallrik med bulgur med samma tomatsås så klarar jag mig 3 gånger så länge. Det var sådant jag inte tänkte på, och inte ville tro på när jag räknade kalorier. Jag ville tro att det var hållbart att äta samma onyttiga mat som innan, bara i mycket mindre mängder. Visserligen fungerade det och jag gick ner i vikt, men då gick jag runt och var konstant hungrig! 
En annan fälla för mig är sötsaker, jag är mänsklig liksom och ju mer sött man äter, desto mer vill man ju ha. Jag tror inte på sockerberoende utan det är det psykiska, man vill ha tillfredsställelsen och det är inte konstigt att vi människor älskar socker (de allra flesta i alla fall) då socker är snabb energi och det är helt logiskt när man tänker på det att vi ska tycka om att äta det som är energipackat och ger oss kraft snabbt. Tyvärr så blir min tunga van vid det otroligt fort och mycket vill ha mer. Så idag är det till att tänka på att äta mycket grönisar och att dricka osockrat kaffe igen. Som det är nu (jag är inte stark nog än i min resa) så är det bättre att ta bort så många hinder som möjligt, givetvis utan att förbjuda något. Socker är inte satan själv och det är helt okej att äta sånt då och då. :) 
 
Idag är planen att äta 3 gånger och då riktigt näringspackat. Jag gjorde en visualiseringsövning från kursen och jag ska ta och meditera idag. Har satt som mål att meditera 5 minuter tre gånger i veckan, det låter lite och det är det som är meningen. En del av mina bekymmer är att jag alltid sätter totalt orealistiska mål och när jag sedan inte når dem så tar det bort ytterligare en bit av självkänslan.. Så nu kör jag babysteps med allt.
Jag har laddat ner appen Habitbull, kan vara ett tips till er. Jättebra app om man vill hålla koll på sina nya vanor tills de blir sådär ingrodda som man vill ha dem. :)
 
Nej, nu är det dags att meditera lite. Ha en bra dag!
Insikter, Vardagen | |
Upp