Flera små måltider ökar inte förbränningen

 
"Ät 6 små måltider om dagen för att hålla förbränningen på topp!" 
 
Så har ju råden sett ut nu i ganska många år. Detta trots att studier visar att det helt enkelt inte stämmer. Dessutom ökar det risken för att överäta, eftersom man ju i princip äter hela tiden och eftersom man äter så lite varje gång så sätter aldrig mättnaden in ordentligt. Konsekvensen av det kan såklart bli att vi tillslut tröttnar på att aldrig äta tillräckligt, och att kroppen börjar kompensera. Sen sitter man där och svullar och går upp all vikt man kämpat för att gå ner. 
 
Lösningen är att äta normalt, vid normala tider. 3-4 gånger om dagen, och då inga fjantiga "gurkstavar doppade i yogurt med tre nötter vid sidan om"-feedings. Man bör äta tills man blir mätt. Inte fullproppad, men nöjd. Jag vet att nöjd blir då inte jag med sådana där halva måltider på max 300 kalorier där man nästan vill gråta vid sista tuggan för man är ju fortfarande hungrig. 
 
Mer läsning finns här.
 
Personligen försöker jag följa Lean Habits av dietisten Georgie Fear, som inte fokuserar så mycket på vad man ska äta, utan hur. Här handlar det om att nöta in vanor, en efter en. Det tar sin lilla tid, men så är ju inte hennes filosofi att man ska kraschbanta heller, utan att lära sig sunda matvanor. Den första av dessa är att sluta med mellis/snacks och äta 3-4 rejäla mål mat om dagen. Känna sig mätt och nöjd. Det är en utmaning om man är van vid det här "äta var tredje timme" men då det bevisat hjälper med både hälsan och viktkoll så är det värt att lära sig. Boken finns här och i deras FB-grupp får man hjälp och stöd oavsett om man köpt boken eller inte. Rekommenderar i alla fall att köpa boken (nej, jag får inget för att göra det, lol) för det är i princip det enda sunda "programmet" jag stött på, då det handlar om vanor och inte att banta. Man vill ju tänka på hur det blir på lång sikt och inte bara några veckor framåt. Jag vet att jag vill i alla fall lära mig att ha ett normalt förhållande till mat, inte gå på diet. Det enda jag fått av sådana är viktökning...
Upp