Så muslimer samtalar inte med Gud?

 
Har inte direkt med hälsa/vikt att göra, men here goes. Jag trillade över ett inlägg på en populär "kristen" blogg (skriver "kristen" just eftersom det inte är speciellt kristligt att ljuga och skapa osämja) som stack mig lite i ögat. Bland (väldigt många) konstiga saker som skrivits där om islam (det är en starkt islamofobisk ideologi som propageras ut, inklusive intolerans mot andra kristna inriktningar) är att muslimers bön bara är ett tvång, ingenting som handlar om att ha samtal/relation med Gud. Istället för att bege mig in i kommentarsfältet för att slåss mot väderkvarnar, så avreagerar jag mig här, genom att skriva lite om ämnet. 
 
Ber man bara 5 gånger om dagen?
 
Den obligatoriska tidebönen är 5 gånger om dagen, ja. På arabiska bes den, men i de olika momenten (som t ex där man ser den lilla pojken i på bilden ovan) så är det bara att ösa ut ur hjärtat vad man än kan vilja säga. Så ja, man måste be dessa 5 böner, men det är alltså inte ihåliga rörelser utan i allra högsta grad ett samtal med Gud. Man kan säga att det är vår gudstjänst. Precis som man som kristen knatar iväg till kyrkan varje söndag på bestämd tid, så har vi våra tider. Det betyder inte att det är innehållslöst eller känslokallt.
 
Sedan har vi ju då det man kallar för du'a på arabiska. Åkallan. En kristen kanske knäpper händerna, eller helt enkelt bara pratar med Gud. Det gör vi med. Bara pratar, ber om styrka, vägledning, vad som. När som helst. Det verkar författaren till det där blogginlägget ha missat. Jag länkar btw inte dit för jag vill inte ge trafik till hatbloggar. 
 
Så jo, vi samtalar med Gud. Precis som kristna. Själv har jag aldrig slutat eller bytt sätt att prata med Gud, förutom att jag ofta säger Allah, men det beror nog mest på mina år i Tunisien. Man hör det hela tiden, så det blir en vana. Annars är det bara våra gudstjänster 5 gånger per dag som är annorlunda.
Men de är också ett samtal, i allra högsta grad.
Tro & Andlighet | |
Upp