Vad ska jag bli när jag blir stor?

 
Ah. Pluggdrömmar. Jag ser alla dessa glada studenter som tror att det lätta livet börjar nu.. Lol. Wait and see. ;) Själv tog jag studenten för hundra år sedan ungefär (räknade inte så noga) och jag har ännu ingen yrkesutbildning eller speciellt imponerande yrkeslivserfarenhet. Jag har ju varit hemmafru i princip sedan jag tog av mig studentmössan.
 
Nu nalkas då snart in sha Allah tiden då jag måste välja vad jag vill bli när jag blir stor. Svårt! Jag har ju barn- och fritid i ryggen så jag funderar på förskollärare, kanske. Det är alltså då en treårig utbildning där man faktiskt "blir nåt"! Samtidigt drömmer jag om att bli kostrådgivare/hälsocoach. Att få hjälpa andra att ta sig fram genom det jag kämpat så länge med, och göra det lättare för dem. Älskar allt som har med närlingslära osv att göra, dessutom. Läser om det dagarna i ända och det skulle vara fint att göra något av det istället, liksom. Problemet är väl att kostrådgivare i regel kanske inte ger något direkt bra avlönat heltidsjobb, utan mer är nåt man kör vid sidan om. Om man då inte lyckas bli anställd nånstans då såklart, men bättre att vara realist och inse att barnomsorgen är nog det området som skriker mest efter kompetent personal. Plus att det skulle vara kul, givetvis. Men att jobba med kost och hälsa är definitivt den största drömmen.
 
Svårt det här. Kanske tar man först utbildningen till det som man vill ha som bas, nåt att falla tillbaka på, sen kostrådgivare på distans. Den utbildningen är åtminstone kortare. Får la se. 
Drömmer vidare, så länge. :)
Vardagen | |
Upp