Hallå där!

Här var det inte så livat just nu, ser jag. Nå, jag lovar att jag fortfarande jobbar på mig själv och resan fortsätter. Det känns skitbra på ren svenska att hålla på och trassla ut det kaos som är mina matvanor och känslor kring mat och kroppen, och även om jag såklart har dagar då jag inte äter som jag tänkt (see what I did there; jag skrev inte "ätit dåligt" eller "misslyckats"!) så är jag medveten och lär mig. Känner efter i kroppen (är detta verkligen hunger? Är jag lagom mätt eller proppad och vad kan jag lära mig av det tills nästa gång?) och försöker lyssna på den inre rösten. 
 
Jag loggar mina framsteg med appen Habitbull, som är väldans enkel att använda. Man trycker bara ja eller nej om man jobbat på sin vana den dagen, och så samlar appen ihop statistik så småningom för att visa hur man ligger till. Georgie säger att 80% följande är kanoners, så inga krav på så kallad perfektion här, inte. 
De rekommenderar i boken att logga på ett spreadsheet så man kan se när man är redo att gå vidare till nästa vana man vill jobba på, men jag kände att det påminde för mycket om de dagar då jag hade koll på kalorier, vikt och träningsminuter på såna spreadsheet och det slog bakut. En enkel app med ja/nej där jag slipper räkna och kontrollera var bra mycket bättre för mig. Vilket också får mig att inse hur pass känslig jag är och att sådant faktiskt kan få mig att spåra ur. Desto viktigare då att lyssna noga på varningsklockorna och ta det på allvar, med vänlighet mot mig själv, såklart. :)
 
En annan liten nyhet jag tänkte dela med mig av är att jag snart kommer flytta till Blogger. Vad det innebär för skillnad är för mig att jag får 100% kontroll över utseende m.m, och för er betyder det INGEN REKLAM i bloggen (vilket jag också älskar) och en roligare blogg eftersom jag då blir en gladare bloggare. :) Mycket möjligt att jag kommer blanda in lite vardag där också, men vi får se. Naturligtvis kommer det först och främst handla om mitt ätberoende och jobbet med Lean Habits. Det här står fortfarande i startgroparna så vi får la se när det är dags.
Vardagen | |
Upp