Visualisering

 
En övning som jag känner gör mig mer medveten är att visualisera dagen redan på morgonen. Att sitta ner, blunda och föreställa sig olika situationer och hur man hanterar dem like a boss. På det viset så har man redan en plan när någon trycker en chokladkaka i ansiktet på en eller man råkar trilla in på en restaurang istället för att äta hemlagat. Man har ju redan föreställt sig situationen sedan innan, och har en plan. På så vis blir det mycket lättare att med lugn och sans bemöta sådant som annars skulle innebära kaos i skallen och mycket möjligt även överätande till följd av det. 
 
På kvällen gör man samma sak, men man går igenom sina framgångar under dagen och tänker på allt som gick bra. Man ska även tänka på det som gick mindre bra, tänka på vad man lärt sig av det och vad man kan göra annorlunda nästa gång. 
 
Definitivt en nyttig övning som inte tar lång tid alls men som ger en redig dos av mindfulness när man funderar på och går igenom dagen. Det är en övning från One By One Nutrition och jag tipsar vidare eftersom det här programmet hjälper mig så otroligt mycket. Jag har haft 5 dagar nu då jag inte ätit som jag tänkt, men det är okej det med. Jag fortsätter att tänka, känna efter och lära mig och jag får helt enkelt acceptera att det tar tid att göra om sina vanor till vanor som servar en bättre. Idag har jag haft ett pep-talk med mig själv om att ta det lugnt, att inte äta som en utsvulten varg för 1. det behövs inte, maten tar ju inte slut eller försvinner och 2. jag har problem med magen efter dessa dagar så nu måste jag vara snäll mot kroppen.
 
Så, jag fortsätter denna resa med nyfikenhet och ödmjukhet. :)
Insikter | |
Upp